Tło projektu KPO

Tło projektu KPO

O projekcie

Uniwersytet Medyczny w Lublinie pozyskał dofinansowanie ze środków Krajowego Planu Odbudowy w naborze w ramach inwestycji D2.1.1 „Inwestycje związane z modernizacją i doposażeniem obiektów dydaktycznych w związku ze zwiększeniem limitów przyjęć na studia medyczne”. Nabór wniosków dotyczył przedsięwzięć infrastrukturalnych polegających na modernizacji i doposażeniu bazy dydaktycznej do edukacji przedklinicznej i klinicznej dla kształcenia studentów w centralnych szpitalach klinicznych.

Projekt stanowi wzmocnienie potencjału Uniwersytetu Medycznego w Lublinie dla kształcenia większej liczby studentów/studentek kierunku lekarskiego oraz innych kierunków: lekarsko-dentystycznego, ratownictwa, położnictwa, pielęgniarstwa, farmacji, analityki medycznej, fizjoterapii poprzez modernizację i doposażenie bazy dydaktycznej, modernizację domów studenckich, a także wyposażenie bazy dydaktycznej w szpitalach klinicznych. Wszystko to przełoży się na poprawę jakości kształcenia oraz zwiększenie liczby personelu medycznego.

Po raz pierwszy w historii istnienia nasza Uczelnia otrzymała tak duże środki na działania inwestycyjne. Największym wyzwaniem jest realizacja wszystkich działań w obiektywnie krótkim czasie, ponieważ cały projekt musi się zakończyć w I kwartale 2026 roku.

Całkowity koszt przedsięwzięcia to 225 455 675,60 zł (podatek VAT nie jest wydatkiem kwalifikowalnym, zostanie sfinansowany ze środków własnych Uczelni).

Wyniki naboru: gov.pl

Cele i działania projektu 

Projekt składa się z 16 projektów dotyczących modernizacji budynków na cele dydaktyczne, doposażenia bazy dydaktycznej, poprawy bezpieczeństwa i dostosowania infrastruktury informatycznej UMLub, dostosowania Biblioteki Głównej do bezkontaktowej obsługi oraz kompleksowej modernizacji dwóch domów studenckich. 
Realizacja inwestycji pozwoli na zwiększenie limitu przyjęć na studia o 140 osób, w tym na kierunku lekarskim o 50 osób.

  1. Projekt 1 - Modernizacja i wyposażenie Collegium Maius – Anatomicum na potrzeby kształcenia na kierunku lekarskim
  2. Projekt 2 - Wyposażenie bazy dydaktycznej na potrzeby kształcenia na kierunku lekarsko-dentystycznym
  3. Projekt 3 - Utworzenie Uniwersyteckiego Centrum Egzaminów Medycznych, zgodnie ze standardami OSCE, w Hali widowiskowo-sportowej
  4.  Projekt 4 - Adaptacja budynku Jaczewskiego 3 na potrzeby utworzenia bazy dydaktycznej dla kierunków lekarskiego i lekarsko-dentystycznego, pielęgniarstwa, położnictwa i ratownictwa medycznego
  5. Projekt 5 - Modernizacja i doposażenie infrastruktury informatycznej na potrzeby dydaktyczne kierunku lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, pielęgniarstwa, położnictwa i ratownictwa medycznego
  6. Projekt 6 - Wyposażenie bazy dydaktycznej w pomoce dydaktyczne dla kierunków kierunku lekarskiego, pielęgniarstwa, położnictwa i ratownictwa medycznego
  7. Projekt 7 - Modernizacja i wyposażenie budynku Collegium Universum oraz Collegium Medicum
  8. Projekt 8 - Podniesienie poziomu dostępności i bezpieczeństwa realizowanej dydaktyki poprzez wdrożenie systemów informatycznych
  9. Projekt 9 - Modernizacja i wyposażenie sal dydaktycznych oraz stref studenta w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym Nr 1 w Lublinie
  10. Projekt 10 - Modernizacja i wyposażenie sal dydaktycznych w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym Nr 4 w Lublinie
  11. Projekt 11 - Modernizacja i wyposażenie sal dydaktycznych oraz stref studenta w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Lublinie
  12. Projekt 12 - Wyposażenie sal dydaktycznych w Uniwersyteckim Centrum Stomatologii w Lublinie
  13. Projekt 13 - Wdrożenie kompleksowego i zintegrowanego pakietu systemów informatycznych typu AMMS na potrzeby związane z uruchomieniem systemu kształcenia wirtualnego
  14. Projekt 14 - Modernizacja Biblioteki Głównej UML w celu dostosowania do bezkontaktowego korzystania
  15. Projekt 15 - Kompleksowa modernizacja Domu Studenta nr 2 w celu poprawy funkcjonalności obiektu oraz zwiększenia reżimu sanitarnego
  16. Projekt 16 - Kompleksowa modernizacja Domu Studenta nr 4 w celu poprawy funkcjonalności obiektu oraz zwiększenia reżimu sanitarnego.

 

Kto skorzysta z projektu? 

Grupy docelowe oraz efekty

Modernizacja oraz wyposażenie obiektów dydaktycznych Uniwersytetu Medycznego w Lublinie będzie miała wpływ na następujące grupy docelowe:
1. Osoby studiujące na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie:

  1. Studenci kierunków lekarskiego i lekarsko-dentystycznego - będą korzystać ze zmodernizowanych budynków dydaktycznych, nowych sal ćwiczeniowych i wyposażenia, co poprawi jakość ich kształcenia oraz umożliwi lepsze przygotowanie do praktyki zawodowej. Możliwe będzie również zwiększenie limitu przyjęć na studia.
  2. Studenci kierunków pielęgniarstwa, położnictwa i ratownictwa medycznego - modernizacja infrastruktury dydaktycznej oraz zakup nowych pomocy naukowych bezpośrednio wpłynie na jakość ich kształcenia i dostępność nowoczesnych technologii. Możliwe będzie również zwiększenie limitu przyjęć na studia.
  3.  Studenci korzystający z domów studenckich - modernizacja dwóch domów studenckich poprawi warunki mieszkalne i funkcjonowanie w reżimie sanitarnym, co może przyczynić się do lepszego komfortu życia i nauki.

 

2. Wykładowcy i pracownicy dydaktyczni:

  1. Wykładowcy kierunków medycznych - skorzystają z lepiej wyposażonych sal dydaktycznych oraz nowoczesnych narzędzi do prowadzenia zajęć, co umożliwi im bardziej efektywne prowadzenie zajęć i lepsze przygotowanie studentów do przyszłej pracy zawodowej. Nowoczesne wyposażenie oraz zwiększona baza lokalowa pozwoli na upraktycznienie zajęć.
  2. Pracownicy administracyjni - osoby odpowiedzialne za zarządzanie i obsługę infrastruktury dydaktycznej i informatycznej będą miały dostęp do bardziej nowoczesnych i zautomatyzowanych systemów, co ułatwi ich codzienną pracę.

3. Uniwersyteckie Szpitale Kliniczne:
Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr 1, Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr 4 oraz Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Lublinie - modernizacja i doposażenie sal dydaktycznych w tych szpitalach umożliwi lepsze kształcenie studentów w warunkach klinicznych, co jest kluczowe dla kierunków medycznych.

4. Biblioteka Główna Uniwersytetu Medycznego:
Użytkownicy Biblioteki Głównej - studenci, pracownicy naukowi oraz inne osoby korzystające z Biblioteki będą mieli dostęp do nowoczesnych, zautomatyzowanych systemów obsługi, co zwiększy wygodę i efektywność korzystania ze zbiorów i zasobów.

5. Społeczność akademicka oraz przyszli kandydaci na studia:

  1. Społeczność akademicka - ogólne podniesienie standardów dydaktycznych i infrastrukturalnych przyczyni się do wzmocnienia prestiżu Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, co może przyciągnąć większą liczbę przyszłych kandydatów na studia.
  2. Przyszli kandydaci na studia - modernizacja i rozwój infrastruktury może zwiększyć atrakcyjność uczelni w oczach potencjalnych kandydatów, szczególnie tych zainteresowanych kierunkami medycznymi, zostanie zwiększony limit przyjęć na studia.

6. Interesariusze zewnętrzni:

  1. Partnerzy naukowi i instytucje współpracujące - lepsza infrastruktura dydaktyczna może sprzyjać rozwijaniu współpracy z innymi uczelniami, instytucjami badawczymi i podmiotami zewnętrznymi, które mogą korzystać z nowoczesnych obiektów i wyposażenia Uniwersytetu.
  2. Organizacje zawodowe i medyczne - organizacje związane z sektorem medycznym mogą zyskać lepiej przygotowanych absolwentów, co wpłynie na ogólny poziom kompetencji zawodowych w sektorze.

 

Co się zmieni dzięki realizacji projektu KPO?

Uniwersytet Medyczny w Lublinie planuje:

  • w ramach 8 projektów zmodernizować oraz doposażyć bazę dydaktyczną wykorzystywaną do edukacji przedklinicznej, 
  • w ramach 5 projektów zmodernizować lub stworzyć bazę kliniczną służącą do kształcenia studentów w centralnych szpitalach klinicznych,
  • w ramach 1 projektu zmodernizować bibliotekę w celu bezkontaktowego użycia ich zasobów i utworzenia bezpiecznych miejsc do samodzielnej nauki,
  • w ramach 2 projektów zmodernizować domy studenckie w celu dostosowania ich do potrzeb wynikających z wymogów sanitarnych.


Koszt przedsięwzięcia (wartość przedsięwzięcia i wartość dofinansowania z UE)

wartość przedsięwzięcia - 225 455 675,60 zł

wartość dofinansowania z Unii Europejskiej - 190 000 000,00 zł

 

Miejsce projektu UMLub w ramach KPO

Inwestycja jest realizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, Komponent D ,,Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia’’, Inwestycja D2.1.1. ,,Inwestycje związane z modernizacją i doposażeniem obiektów dydaktycznych w związku ze zwiększeniem limitów przyjęć na studia medyczne’’.

Wskaźnik D31G ,,Liczba zmodernizowanych obiektów dydaktycznych do celów kształcenia przedklinicznego (w tym centrów symulacji medycznych), dostosowanych obiektów bazy klinicznej wykorzystywanych do kształcenia w centralnych szpitalach klinicznych, zmodernizowanych infrastruktur bibliotek i akademików na uniwersytetach medycznych’’.